I ciągle widzę Ich twarze…
- Opis projektu
- Kalendarz
- Zaproś wystawę
18 kwietnia 1996 roku wystawa „I ciągle widzę ich twarze…” miała swoją premierę w warszawskiej Zachęcie. Od tego czasu niezwykła ekspozycja przygotowana przez Fundację Shalom podróżuje po świecie.
Kiedy w 1994 roku Gołda Tencer, Dyrektor Generalny Fundacji, zaapelowała o nadsyłanie zdjęć Żydów polskich, nie spodziewała się tak licznego odzewu. Z wielkich miast, małych miasteczek i wsi, często pożółkłe, z zagiętymi rogami, przechowywane na strychach i wydobyte ukradkiem spod gruzów, spływały setki starych fotografii.
Nazywała się Taube albo Tauber, a może Tauberg. Nazwisko zapamiętałem z opowiadań matki. – pisał w liście mieszkaniec Lublina. Na pierwszym planie sepiowej fotografii stoi młoda uśmiechnięta kobieta. Przytula zawinięte w chustę, śpiące niemowlę; za rękę trzyma małą dziewczynkę w białej sukience i koralach. Towarzyszy jej jeszcze czworo skromnie ubranych, trochę starszych dzieci. Rodzina pozuje na tle domu. Zdjęcie zrobił zapewne, wkrótce po narodzeniu najmłodszego potomka (między 1934 a 1937 r.), szczęśliwy ojciec rodziny. Nie wiadomo, co się później z nimi stało…
W 50 lat po Holokauście, dzięki zaangażowaniu polskich rodzin i Żydów udało się przywrócić pamięć o nieobecnych. Spośród ponad 9000 zdjęć, wybrano kilkaset, które złożyły się na wystawę „I ciągle widzę ich twarze…” Od tego czasu ekspozycja podróżuje po całym świecie. Była prezentowana w blisko 50 muzeach, m.in. w Los Angeles, Meksyku, Jerozolimie, San Jose, St. Petersburgu, Hamburgu, Paryżu, Londynie, Madrycie, Wilnie, Buenos Aires, Porto, Grenoble, Lyonie i Toronto. Wszędzie odbierana równie ciepło, przywraca zapomniany świat i historię Żydów polskich. O jej randze może świadczyć fakt, że entuzjastyczne recenzje nowojorskiej edycji dwukrotnie zamieścił „The New York Times”, a czas trwania wystawy został wydłużony aż sześciokrotnie (zamiast miesiąca ekspozycja była prezentowana przez pół roku).
Wystawa jest wyjątkowa także poprzez swój uniwersalizm. Fotografie Żydów polskich są chętnie oglądane nie tylko przez osoby odwiedzające muzea europejskich stolic, ale również mieszkańców niewielkich miejscowości takich jak Tykocin czy Szamotuły. Dzieje się tak dlatego, że wszyscy ciągle widzimy Ich twarze i ciągle słyszymy Ich głosy….
- Otwarcie wystawy w Warszawie, Galeria Sztuki Współczesnej “Zachęta”, 18 kwietnia 1996
- Otwarcie wystawy w Krakowie, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, 12 lipca 1996
- Otwarcie wystawy we Frankfurcie nad Menem, Jüdisches Museum, 26 stycznia 1997
- Otwarcie wystawy w Łodzi, Muzeum Historii Miasta Łodzi, 26 maja 1997
- Otwarcie wystawy w Los Angeles, The Simon Wiesenthal Center Museum of Tolerance, 12 listopada 1997
- Otwarcie wystawy w Paryżu, Memorial Du Martyr Juif Inconnu, 8 kwietnia 1998
- Otwarcie wystawy w Detroit, Holocaust Memorial Center, 10 maja, 1998
- Otwarcie wystawy w Meksyku, Museum San Ildefonso, 24 czerwca, 1998
- Otwarcie wystawy w Jerozolimie, Yad Vashem, 1 lipca 1998
- Otwarcie wystawy w Chicago, The Polish Museum of America, 28 stycznia 1999
- Otwarcie wystawy w Monachium, Müncher Rathauses, 7 lutego 1999
- Otwarcie wystawy w Saint Petersburgu, Florida Holocaust Museum, 25 kwietnia 1999
- Otwarcie wystawy w Hamburgu, Die Neue Gesellschaft, 26 maja 1999;
- Otwarcie wystawy w Bostonie, Boston University Hillel, 13 września 1999;
- Otwarcie wystawy w Poznaniu, Galeria “U Jezuitów”, 21 lutego 2000
- Otwarcie wystawy w Lancaster, Franklin and Marshall College, 25 stycznia 2001
- Otwarcie wystawy w St. Petersburgu, The Exhibition Centre of the St. Petersburg’s Artists Association, 15 maja 2001
- Otwarcie wystawy w Brukseli, Musee Juif de Belgique, 25 października 2001
- Otwarcie wystawy w Pradze, Galerie Novoměstkó Radnice, 6 stycznia 2002
- Otwarcie wystawy w Hadze, Raadzaal van de gemeente Den Haag / Council Room (Raadzaal) of the City Hall, The Hague, 25 kwietnia 2003
- Otwarcie wystawy w San Jose, Kostaryka, El Museo de Los Ninos, 29 kwietnia 2003
- Otwarcie wystawy w Wilnie, Valstybinis Vilniaus Gaono Żydų muziejus / The Vilna Gaon Jewish State Museum, 22 września 2003
- Otwarcie wystawy w Buenos Aires, Casa de la Cultura del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, 9 października 2003
- Otwarcie wystawy w Montrealu, Ratusz, Sala Główna – Hôtel de Ville, 5 listopada 2003
- Otwarcie wystawy w Toronto, Allen Lambert Galleria, BCE Place, 1 września 2004
- Otwarcie wystawy w Aix-les-Bains, Casino Grand Cercle, 4 listopada 2004
- Otwarcie wystawy w Lyonie, Merostwo 3-go arrondissement, 20 stycznia 2005
- Otwarcie wystawy w Grénoble, Ancien Musée, 3 luty 2005
- Otwarcie wystawy w Warszawie, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, 5 września 2006
- Otwarcie wystawy w Nowym Jorku, Yeshiva University Museum, 1 marca 2007
- Otwarcie wystawy w Świeciu, Zamek krzyżacki, 12 maja 2007
- Otwarcie wystawy w Gdańsku, Nowa Synagoga w Gdańsku Wrzeszczu, 22 lipca 2007
- Otwarcie wystawy w Londynie, London City Hall, 14 stycznia 2008
- Otwarcie wystawy w Sieradzu, Dom Katolicki Parafii Wszystkich Świętych, 16 stycznia 2009
- Otwarcie wystawy w Opolu, Filharmonia Opolska im. J. Elsnera, 7 maja 2009
- Otwarcie wystawy w Krakowie, Synagoga Wysoka, 28 czerwca 2009
- Otwarcie wystawy w Krakowie, Opera Krakowska, 27 stycznia 2010
- Otwarcie wystawy w Zielonej Górze, Muzeum Ziemi Lubuskiej, 26 stycznia 2011
- Otwarcie wystawy w Koszalinie, Muzeum w Koszalinie, 18 kwietnia 2011
- Otwarcie wystawy w Tykocinie, Muzeum w Tykocinie, 19 maja 2011
- Otwarcie wystawy w Bytomiu, Muzeum Górnośląskie, 5 października 2011
- Otwarcie wystawy w Madrycie, Palacio de Canete (Sefarad-Israel), 19 stycznia 2012
- Otwarcie wystawy w Szamotułach, Muzeum Zamek Górków, 26 stycznia 2012
- Otwarcie wystawy w Radomiu, Muzeum im. Jacka Malczewskiego, oddział, Muzeu Sztum Sztuki Współczesnej, 18 kwietnia 2012
- Otwarcie wystawy w Porto, Centro Português de Fotografia, 22 kwietnia 2012
- Otwarcie wystawy w Mursji (Hiszpania), Universidad de Murcia, 10 września 2012
- Otwarcie wystawy we Włodawie, Mała Synagoga, 5 października 2012
- Otwarcie wystawy w Białymstoku, Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki, 6 marca 2013
- Otwarcie wystawy w Bytowie, Muzeum Zachodniokaszubskie, 24 maja 2013
- Otwarcie wystawy w Barcelonie, Muzeum Historii Katalonii, 19 czerwca 2013
- Otwarcie wystawy w Płocku, Muzeum Żydów Mazowieckich, 5 grudnia 2013
- Otwarcie wystawy w Castelló d’Empúries (Katalonia), Katedra Castelló d’Empúries, 11 października 2014 [Wersja wystawy powstała dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Adama Mickiewicza (www.iam.pl)]
- Otwarcie wystawy w Warszawie, Teatr Żydowski w Warszawie, 26 października 2014;
- Otwarcie wystawy w Kielcach, Instytut Kultury Spotkania i Dialogu Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, 24 kwietnia 2015
- Otwarcie wystawy w La Seu d’Urgell (Katalonia), hotel Parador de La Seu d’Urgell, 23 czerwca 2015. [Wersja wystawy powstała dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Adama Mickiewicza (www.iam.pl)]
- Otwarcie wystawy w Calonge (Katalonia), Capella del Carme na Costa Brava, 30 października 2015, [Wersja wystawy powstała dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Adama Mickiewicza (www.iam.pl)]
- Otwarcie wystawy w Gironie (Katalonia), Museum of Jewish History, 27 stycznia 2016 [Wersja wystawy powstała dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Adama Mickiewicza (www.iam.pl)]
- Otwarcie wystawy w Ostrowie Wielkopolskim, Forum Synagoga, 14 grudnia 2016
- Otwarcie wystawy w Warszawie, w Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa, 16 marca 2017
- Otwarcie wystawy w Krakowie, „7@nite. Synagogi Nocą 2017”, 27 maja 2017
- Otwarcie wystawy w Łodzi, Archikatedra Św. Stanisława Kostki, 28 sierpnia 2019
Wystawa fotografii Żydów polskich „I ciągle widzę ich twarze…” lubi podróżować! Zaproś ją do siebie.
Chcesz gościć wystawę? Przeczytaj niezbędnik, a jeśli nadal masz pytania, napisz do nas.
1) Co powinien wiedzieć o wystawie gospodarz, żeby ekspozycja dobrze się u niego czuła?
Powinien znać tematykę wystawy, mieć dobre chęci i co najmniej 200-300 m2 wolnej powierzchni.
2) Czy wystawy nie męczą ciągłe podróże?
Wręcz przeciwnie! Wystawa lubi podróżować, łatwo nawiązuje kontakt z ludźmi w miastach i miasteczkach, i chętnie odwiedzi miejsca, w których jeszcze nie była.
3) Czy wystawa zna języki obce? I jak sobie radzi poza granicami kraju?
Fotografie Żydów polskich zwiedziły już ponad 50 miejsc. Były w Nowym Jorku, Porto, Meksyku, Jerozolimie, San Jose, St. Petersburgu, Hamburgu, Paryżu, Londynie, Madrycie, Wilnie, Buenos Aires, Porto, Grenoble, Lyonie i Toronto. Ekspozycja mówi po polsku, angielsku i hiszpańsku.
4) Ile waży wystawa?
Różnie. Kiedy podróżuje samolotem i spakowana jest w duże drewniane skrzynie, to ok. 700 kg. O połowę mniej, jeśli podróżuje transportem lądowym, wówczas panele zapakowane są w folię.
5) Jak długo trwa montaż ekspozycji?
Ekspozycja składa się z mniejszych i większych paneli: są 4 panele informacyjne w ramkach (90×120 cm), 88 paneli konstrukcyjnych (50 sztuk o wymiarach 140×30 cm i 38 sztuk o wymiarach 90×70 cm), a także 1090 łączników do paneli. sztuk). Montaż całej wystawy trwa zazwyczaj 2 dni. Nad pracami czuwa architekt, który będzie potrzebował dwóch pomocników. Demontażu dokonujecie Państwo samodzielnie, zgodnie z naszymi zaleceniami.
6) Ile kosztuje wypożyczenie wystawy?
Fundacja nie pobiera opłaty za wypożyczenie wystawy. Gospodarz zobowiązany jest do pokrycia jedynie kosztów związanych z jej organizacją. Szczegóły tutaj.
Szczegóły:
Organizator zobowiązany jest do:
1. pokrycia wynagrodzenia projektanta wystawy 3000 PLN netto oraz kosztów jego przejazdu i zakwaterowania;
2. zapewnienia projektora i odtwarzaczy DVD i CD, ekranu oraz szklanej gablotki na przedmioty z getta na czas prezentacji wystawy
3. wydrukowania i wysłania zaproszeń na wystawę oraz ewentualnie plakatów informacyjnych po zaakceptowaniu projektów przez Fundację Shalom;
4. oświetlenia wystawy;
5. zorganizowania oficjalnego otwarcia wystawy;
6. wynajęcia sal wystawowych wraz z obsługą (dozór sal) w ustalonym terminie;
7. montażu i demontażu wystawy;
8. transportu ekspozycji z siedziby Fundacji Shalom (Warszawa) do miejsca ekspozycji
i z miejsca ekspozycji do siedziby Fundacji Shalom (Warszawa) lub innego wskazanego przez Fundację Shalom miasta po zakończeniu ekspozycji.
9. nagłośnienia sali przez cały czas trwania ekspozycji (podkład muzyczny dostarczy Fundacja Shalom);
10. zorganizowania serwisu fotograficznego i, jeśli to możliwe, rejestracji wernisażu;
11. ubezpieczenia wystawy na czas montażu, ekspozycji, demontażu i transportu;
12. adaptacji pomieszczeń wystawienniczych oraz wykonania elementów konstrukcyjnych umożliwiających montaż wystawy w miejscu wskazanym przez Organizatora;