FESTIWAL WARSZAWA SINGERA TEATRALNIE
20 sierpnia 2022 - 4 września 2022
19.edycja Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – poza koncertami, spacerami historycznymi, spotkaniami literackimi, to także wydarzenia towarzyszące, czyli spektakle Teatru Żydowskiego. W imieniu Gołdy Tencer, dyrektorki i twórczyni Festiwalu oraz dyrektorki Teatru Żydowskiego zapraszamy do obejrzenia premier minionego sezonu, jak m.in. docenionego przez recenzentów i nagradzany owacjami na stojąco przez publiczność spektaklu „Jentl” z muzyką na żywo. Fenomenalnego „Madagaskaru” wyróżnionego za najlepszy tekst autorstwa Magdaleny Drab. Zapraszamy również na spektakularny performance, jakiego jeszcze nie było – „Pif Paf in piach”.
„MADAGASKAR” – 20-21 sierpnia, Scena Kameralna Teatru Żydowskiego
Horror metafizyczny inspirowany losami wybitnych Polaków żydowskiego pochodzenia. Spektakl we współpracy z Teatrem Papahema. Madagaskar w reżyserii Gosi Dębskiej to w spektaklu wyimaginowane zaświaty – dla tych, z którymi nie wiemy, co począć. To przestrzeń zsyłki dla dusz o niewiadomym pochodzeniu, zawiłej przeszłości czy podejrzanych rysach. Spotkamy tam Stanisława Lema, Helenę Rubinstein, Juliana Tuwima, Helenę Deutsch, Samuela Goldwyna, Ludwika Zamenhofa. Czuwa nad nimi żydowska pramatka. Nasi rozbitkowie w absurdalny, niekiedy groteskowy sposób walczą o przetrwanie, próbując uciec z wyspy.
- W tegorocznej 28.edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, spektakl „Madagaskar” został wyróżniony za tekst autorstwa Magdaleny Drab.
„JENTL” – 26-28 sierpnia, na scenie Klubu DGW
Współczesne odczytanie tekstu Singera rozsławionego przez film w reżyserii i głównej roli Barbry Streisand. Historia dziewczyny Jentl, która stała się uczniem jesziwy o imieniu Anszel to przejmujący opis walki o wolność człowieka. „Chciałam być wolna, mam czego chcę” – śpiewa Jentl w spektaklu Roberta Talarczyka. Ta deklaracja brzmi gorzko, ale ma w sobie siłę i determinację osoby, która nie tylko chce zmienić siebie, ale również świat, zapisany w tradycji i przyzwyczajeniach innych.
- Spektakl muzyczny z oryginalnymi kompozycjami stworzonymi przez Hadriana Filipa Tabęckiego z muzyką graną na żywo.
„UKRAIŃSKIE BAJKOWE ZABAWY” – 27.sierpnia, spektakl interaktywny dla dzieci, Scena Letnia Teatru Żydowskiego
Pomysłodawczynią tego interaktywnego spektaklu dla dzieci jest dyrektor Teatru Żydowskiego Gołda Tencer, a przygotowały go dwie ukraińskie artystki: Ałła Kosach-Denysiuk, aktorka i reżyserka z Teatru Żydowskiego w Kijowie, oraz Nataliia Utesheva, artystka Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca „Podillya” Filharmonii w Winnicy, która odpowiada za oprawę muzyczną spektaklu.
- W czerwcu spektakl był wystawiany w kilkunastu ośrodkach tymczasowego pobytu dla uchodźców z Ukrainy.
„BALKON GOLDY” – 27.sierpnia, Scena Kameralna Teatru Żydowskiego
Amerykański „one-woman show” o żelaznej damie Izraela, premier Goldzie Meir z Ernestyną Winnicką w roli głównej, w reżyserii Marty Miłoszewskiej. Sztuka opowiada nie tylko biografię Goldy Meir, jej drogę z Milwaukee do stanowiska premiera Izraela, ale przybliża jedną z najbardziej fascynujących karier XX wieku. Przede wszystkim zaś jest opowieścią o emancypacji kobiety, która postanowiła sprzeciwić się światu mężczyzn.
CZYTANIA PERFORMATYWNE w adaptacji i reżyserii Karoliny Kirsz,
Scena Kameralna Teatru Żydowskiego
„Czy ktoś widział Hedwig Klein?” – 29.sierpnia
Tekst „Czy ktoś widział Hedwig Klein?” autorstwa Marty Szamani Yacoub otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 1.edycji Międzynarodowego Konkursu im. Szymona Szurmieja na Dramat Współczesny o Tematyce Żydowskiej.
Wystąpią: Piotr Chomik, Sylwia Najah, Joanna Przybyłowska, Piotr Sierecki
„Najlepsze przyjaciółki” – 30.sierpnia
Tekst autorstwa izraelskiej scenarzystki i pisarki Anat Gov to historia trudnej przyjaźni i skomplikowanych relacji między trzema kobietami, które spotykają się po latach.
Wystąpią: Małgorzata Majewska, Izabella Rzeszowska, Małgorzata Trybalska
CZYTELNIA PISARZY ŻYDOWSKICH – Mistrzowie czytają, Austriackie Forum Kultury
Fragmenty opowiadań Idy Fink w interpretacji Doroty Stalińskiej – 03.09.
Fragmenty powieści „Z jarmarku” Szolema Alejchema w interpretacji Mirosława Zbrojewicza – 04.09.
„OPOWIADANIE Z ZABITEGO MIASTECZKA” / Aus dem toten Städtchen” – spektakl online, 1 września na profilu FB Festiwalu Warszawa Singera
Adaptacja teatralna zbioru „Opowiadanie z zabitego miasteczka” napisanego przez żydowsko-polskiego autora, piszącego w języku polskim i jidysz Kalmana Segala, którego pomysłodawczynią jest Anna Rozenfeld. – Autor zaprosił nas do świata, którego już nie ma, a który został jedynie w jego pamięci.
„SZLAGIERY ŻYDOWSKIEGO KABARETU” – 2 września, Scena Letnia Teatru Żydowskiego
Zapraszamy na niepowtarzalne spotkanie z największymi przebojami przedwojennych warszawskich scen kabaretowych, a wśród nich jeden z najsłynniejszych polskich skeczy Konrada Toma „Sęk”. Spektakl tętniący humorem i liryką żydowską, bogaty w skecze i piosenki – szlagiery do tekstów Tuwima, Jurandota czy Hemara. W trakcie wieczoru również wzruszająca pieśń „Majn jidisze mame” w interpretacji Gołdy Tencer, reżyserki spektaklu.
„W KUCHNI MAMY SONI” – 3.września, spektakl muzyczny, Scena Letnia Teatru Żydowskiego
To już żelazny punkt każdego Festiwalu Warszawa Singera. Dyrektor Teatru Żydowskiego Gołda Tencer wraz ze swoim bratem Januszem oraz synem Dawidem i przyjaciółmi zapraszają w podróż do przeszłości, do przedwojennego żydowskiego świata, którego już nie ma. Ale ożywa właśnie w takich wspomnieniach i muzycznych opowieściach.
„DER SZTUREM. CWISZYN / BURZA. POMIĘDZY” – 2-3 września, Scena Kameralna Teatru Żydowskiego
Pierwsza premiera „Burzy” w jidysz miała miejsce w Łodzi w 1938 roku w Folks un Jugnt-Teater. Zarówno przez krytyków żydowskich, jak i polskich okrzyknięta została sukcesem teatru żydowskiego w Polsce. „Burza w języku jidysz po kilkudziesięciu latach wróciła na polskie sceny teatralne. Przed premierą pojawiały się pytania, jak ten spektakl zostanie odebrany we współczesnej Polsce. Trzeba przyznać: wybrzmiał bardzo mocno. Historia Zagłady staje się opowieścią o potencjalnych konsekwencjach współczesnych dyskryminacji. Reżyser roztacza na scenie mroczną, groźną i niebezpieczną wizję przyszłości. Na podstawie tego spektaklu widzimy, że Burza Szekspira jest uniwersalną przestrogą” – napisała w recenzji Paulina Feliksik.
- „Der Szturem. Cwiszyn / Burza. Pomiędzy” w reżyserii Damiana Josefa Necia został w tym roku nominowany w Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE 2022.
- Spektakl grany w języku jidysz z napisami w języku polskim.
- 3 września spektakl zamknięty w ramach przeglądu Generation After 6th Showcase.
PIF PAF IN PIACH – 1.września, performance w Reducie Banku Polskiego na Bielańskiej 10
Performance „Pif Paf in piach” to teatralne spotkanie z niezwykłymi postaciami warszawskiego getta w zakamarkach trzypiętrowego budynku Reduty Bankowej.
– Organizujemy ogromny performance w Reducie Banku Polskiego. Jest to niesamowita historia opowiedziana na trzech piętrach, które zajmują 1200 metrów. Będzie około pięćdziesięciorga aktorów Teatru Żydowskiego, studentów szkoły teatralnej i dzieci – powiedziała na antenie Polskiego Radia 24 Gołda Tencer, reżyser spektaklu. – Warszawskie getto żyło. Warszawskie getto tańczyło. Warszawskie getto się śmiało. Zanim upomniała się o nie śmierć, pulsowało w nim życie, ludzkie namiętności i wola przetrwania. W żydowskiej dzielnicy działało około 60 teatrów, kabaretów, rewii, świetlic oraz kawiarni, restauracji, dających własny program artystyczny, w których ludzie starali się zapomnieć o codziennym koszmarze otaczającego świata. Tworzyli tam artyści, pisarze, poeci, muzycy, śpiewacy, grali aktorzy… Do najbardziej znanych należeli Władysław Szpilman, Jerzy Jurandot, Stefania Grodzieńska czy Wiera Gran, ale było też wielu, wielu innych… Poznajcie ich. Zabierzemy Was na spacer po trzypiętrowym budynku Reduty Bankowej, w którego zakamarkach czają się niezwykłe postacie, cienie świata, który uległ zagładzie – zaprasza Gołda Tencer, dyrektorka Teatru Żydowskiego, pomysłodawczyni, scenarzystka i reżyserka performance’u.
___________________________________________________________________________
Projekt Festiwal Warszawa Singera finansowany jest ze środków:
Miasta Stołecznego Warszawy, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ambasady Izraela w Polsce, Włoskiego Instytutu Kultury w Polsce.
Partnerzy festiwalu:
Samorząd Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz, Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego, Teatr Wielki-Opera Narodowa, Austriackie Forum Kultury, Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Żydowski Instytut Historyczny im. E. Ringelbluma, Muzeum Getta Warszawskiego, Projekt Plac Defilad, Stowarzyszenie Filmowców Polskich