Relacja z Festiwalu Singera w Nowym Jorku!
30 listopada - 30 listopada
Dawid Szurmiej, 24 listopada otwierając nowojorski koncert Adama Makowicza i Krzysztofa Medyny zorganizowany przez Fundację Shalom, przywołał postać Bashevisa Singera, który przybył do Stanów Zjednoczonych w 1935 roku. On i wielu innych żydowskich migrantów sprawili, że kultura wywodząca się ze wschodnioeuropejskiego świata języka jidysz zaczęła rozkwitać. Udało się im stworzyć wielokulturowy most, który przekazywał nowe prądy i idee. Holokaust dramatycznie zerwał tę więź i sprawił, że w Polsce kultura żydowska została niemal całkowicie zgładzona. Po wojnie to artyści ze Stanów przyjeżdżali do Polski, przywracając pamięć o świecie jidysz. Dziś, na szczęście, kultura żydowska ponownie rozkwita w Polsce, a most międzykulturowy znów jest dwukierunkowy. Przedstawiając bohaterów wieczoru Dawid Szurmiej wspomniał także, że Adam Makowicz podczas przygotowań do koncertu przywołał słowa Szymona Szurmieja, wieloletniego dyrektora Państwowego Teatru Żydowskiego w Warszawie. To Szymon poradził temu wybitnemu muzykowi, by zajął się żydowskim jazzem. Może właśnie dzięki tym słowom w chłodny listopadowy wieczór, publiczność w Polsko-Słowiańskim Centrum mogła usłyszeć mistrzowskie wykonania utworów George’a Gershwina, Leonarda Bernsteina, Richarda Rodgersa i Jerome’a Kerna w mistrzowskiej interpretacji Adama Makowicza i Krzysztofa Medyny. A że było wspaniale, nie musimy nikogo przekonywać. Łagodne brzmienie fortepianu Adama Makowicza idealnie harmonizowało się z ciepłem saksofonu Krzysztofa Medyny. Artyści zaprezentowali się w doskonałej formie, tworząc niezwykłą muzyczną ucztę – jednocześnie wyrafinowaną i znajomą, nieco nostalgiczną, ale i pełną wirtuozerii oraz oczywiście mistrzowskiej techniki. Występ zakończył się owacjami na stojąco i bisami, a online obejrzało go niemal tysiąc osób.
Nieco inny charakter miał drugi z nowojorskich koncertów, który odbył się 25 listopada, w Konsulacie RP w Nowym Jorku. Monika Chrząstowska, aktorka Teatru Żydowskiego w Warszawie wraz z zespołem Bartozzi Wojciechowski – bas, Franciszek Wajdzik – piano, Robert Seniuta – skrzypce przeniosła nas w klimat przedwojennej i wojennej Warszawy. Jej charyzmatyczne wykonanie piosenek Wiery Gran, legendarnej muzy o tragicznej historii zaczarowało publiczność. Jazzujące interpretacje, głęboki, wielowymiarowy głos Moniki i świetny akompaniament zaczarowały publiczność. Piosenkę na bis „Święty Antonii” nuciła z muzykami niejedna osoba, na wypełnionej po brzegi sali i wiele osób spośród pewnie wielu spośród prawie półtora tysiąca widzów online.
Festiwal Warszawa Singera gościł w Nowym Jorku po raz trzeci i mamy nadzieję nie ostatni. Idea organizacji festiwalu w Nowym Jorku narodziła się z chęci podtrzymywania pamięci o Isaacu Bashevisie Singerze, o jego wspaniałej spuściźnie literackiej. To wpisuje się w najważniejszy cel Fundacji Shalom, którym jest promocja dziedzictwa kultury żydowskiej nie tylko w Warszawie, ale i na świecie. Szczególnie we wszystkich miastach, w których żył i tworzył ten wspaniały pisarz – Leoncinie, Radzyminie oraz Biłgoraju, a także Nowym Jorku. Dyrektorem festiwalu jest Gołda Tencer, dyrektor Teatru Żydowskiego im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie, założycielka Fundacji Shalom.
Wydarzenie było możliwe dzięki:
Partnerami wydarzenia są:
Golden Land Concerts & Connections
Centrum Polsko-Słowiańskie w Nowym Jorku
Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Nowym Jorku
Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku
Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
This project is co-financed by the Minister of Culture and National Heritage of the Republic of Poland from the Culture Promotion Fund