Czytanie performatywne | „Malik” Else Lasker-Schüler
Reżyseria i prowadzenie: Karolina Szymaniak
Fragmenty książki zaprezentuje: Małgorzata Trybalska
Współpraca artystyczna: Natalia Chmielarz
„Od tygodni biorę opium, szczury stają się wtedy różami, a rano kolorowe cętki słońca wlatują jak aniołki do mojej spelunki i pląsają po posadzce…”
„Malik. Historia cesarza”(1919) to po części korespondencja pisarki i Błękitnego Jeźdźca (malarza Franza Marca), po części osadzona w orientalnej scenerii, baśniowa proza z tebańskim księciem Jusufem (alter ego autorki) w roli głównej i z udziałem osób ze świata artystycznego (jak Georg Trakl czy Gottfried Benn) oraz postaci fikcyjnych. Misterna opowieść o miłości i wojnie zaleca się baśniową fantazją i barwnym, plastycznym językiem.
Else Lasker-Schüler to niemiecka modernistka: poetka, pisarka, rysowniczka, performerka, nazywana „czarnym łabędziem Izraela”. Była częścią berlińskiej bohemy i jedną z największych przedwojennych poetek lirycznych, spektakularną postacią niemieckiego ekspresjonizmu i awangardy, jedną z prekursorek wątków prokobiecych i wybitną przedstawicielką tematyki żydowskiej w literaturze niemieckiej. Występowała na salonach w przebraniu arabskiego księcia, nadawała sobie tożsamość Jusufa z Teb i tak podpisywała swoje listy do Franza Marca, „Błękitnego Jeźdźca”.
Książka ukazała się nakładem wydawnictwa PIW. Tłumacz: Andrzej Kopacki, seria: Proza światowa
Karolina Szymaniak – adiunkt w Katedrze Judaistyki w ramach programu Fuga NCN. Magisterium ukończyła na Uniwersytecie Warszawskim w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych. Doktorat obroniła na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych. Od wielu lat wykłada język, literaturę i kulturę jidysz na seminariach i w szkołach letnich w Polsce i za granicą, m.in. we Francji, na Litwie, Ukrainie czy w Australii. Jej zainteresowania naukowe obejmują nowoczesną literaturę jidysz, problematykę modernizmu i awangardy literaturę pisaną przez kobiety, a także historię i teorię polsko-żydowskich kontaktów kulturowych. Interesuje się też teorią i praktyką przekładu i politykami pamięci. Obecnie pracuje nad projektem „Sploty i cięcia. Z dziejów jidyszowo-polskich kontaktów literackich i kulturowych w XX i XXI w.” finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki.
Małgorzata Trybalska – W 2004 roku ukończyła Studium Aktorskie przy Teatrze Żydowskim w Warszawie oraz zdała aktorski egzamin eksternistyczny ZASP. Zadebiutowała na scenie już w 2002 roku rolą Ryfki w „Skrzypku na dachu”. Zagrała w spektaklach Jacka Papisa, Elżbiety Protakiewicz, Krzysztofa Rzączyńskiego, Anny Smolar, Jana Szurmieja, Szymona Szurmieja. Na dużym ekranie można ją było zobaczyć w „Pianiście” oraz w filmie „Ostatni raz”. Współpracuje z kabaretami „Ramol” i „Zygzak”.
Natalia Chmielarz – kulturoznawczyni, animatorka kultury żydowskiej. Współpracuje między innymi z Centrum Kultury Jidysz i Fundacją Shalom, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Stowarzyszeniem Zasiej, Fundacją Ziemniaki i. Koordynatorka i kuratorka artystyczna projektów edukacyjno-kulturalnych o tematyce wielokulturowej, zwłaszcza zaś języka i kultury Żydów aszkenazyjskich. Razem z przyjaciółką Michaliną Jadczak prowadzi audycję poświęconą muzyce bliskowschodniej w Radio Kampus. Jako półprofesjonalna DJ Rachel występuje także z Michaliną w kolektywie 25% kosher, 25% halal, 50% melodrama. Obecnie pracuje nad punkowym projektem jidyszowym w duchu DIY.
Centrum Kultury Jidysz, ul. Andersa 15
Wstęp wolny
Wydarzenie zorganizowane we współpracy z wydawnictwem PIW