Spektakl: „ŚPIEWAK JAZZBANDU”, reż. Wojciech Kościelniak | Teatr Żydowski w Warszawie

Autor: Wojciech Kościelniak na motywach sztuki Samsona Raphaelsona „The Jazz Singer”, przekład techniczny: Maria Kościelniak, David Domisiewicz, reżyseria: Wojciech Kościelniak, muzyka: Mariusz Obijalski, scenografia i kostiumy: Anna Chadaj, choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk, reżyseria świateł: Tadeusz Trylski, projekcje: Anna Kościelniak, przygotowanie wokalne: Teresa Wrońska, asystentka reżysera: Marta Parzychowska, współpraca choreograficzna: Krzysztof Tyszko, inspicjentka: Beata Szaradowska, producentki: Justyna Pankiewicz (kierownik produkcji), Ewa Opawska, konsultantka do spraw żydowskich: Bella Szwarcman-Czarnota

Obsada: Mary – Adrianna Dorociak/Irena Melcer, Jack – Kamil Krupicz/Daniel „Czacza” Antoniewicz, Taper – Arkadiusz Borzdyński/Renia Gosławska, Kantor – Paweł Tucholski/Piotr Wiszniowski, Sara – Monika Chrząstowska/Ewa Dąbrowska, Lee/Joachim – Jerzy Walczak, Judelson – Henryk Rajfer/Wojciech Wiliński, Pani Gershon – Joanna Przybyłowska, Clarence – Piotr Chomik, Goldstein – Genady Iskhakov, Ewa Dąbrowska, Grzegorz Kulikowski, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Katarzyna Post, Henryk Rajfer, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Agata Sierecka, Monika Soszka, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Maciej Winkler; tancerze: Ewelina Adamska-Porczyk, Adam Beta, Marek Bratkowski, Marzena Hovhannisyan, Sara Kaźmierska, Joanna Kierzkowska, Anna Pacocha, Krzysztof Tyszko, Nika Warszawska, Rafał Wiewióra, Tomek Ziółek; orkiestra: Piotr Iwański (pianino), Paweł Klin (gitara/banjo), Maciej Matysiak/Andrzej Zielak (kontrabas), Maciek Wojcieszuk/ Radek Mysłek (perkusja), Bartek Smorągiewicz/ Marcin Świderski (saksofon/klarnet), Piotr Szlempo (trąbka), Robert Żelazko (puzon)

„Śpiewak Jazzbandu” światowa prapremiera musicalu z librettem i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, na podstawie sztuki Samsona Raphaelsona, z muzyką Mariusza Obijalskiego.

„Śpiewak Jazzbandu” w reż. Alana Croslanda z 1927 roku jest właściwie ikoną, bo to pierwszy film dźwiękowy w historii kina. Według Amerykańskiego Instytutu Filmowego jest jednym ze stu najlepszych amerykańskich filmów wszech czasów, laureatem honorowego Oscara. Główną rolę, Jakiego Rabinowitza, młodego muzyka jazzowego próbującego wymknąć się rygorom religijnego żydowskiego domu i kantoralnej przyszłości, zagrał Al Jolson. W domu kantora Rabinowitza muzyka rozrywkowa, jazz to niewyobrażalne sprzeniewierzenie się tradycji, właściwie zerwanie z korzeniami. Jakie próbuje walczyć o swoje prawo do realizacji marzeń, co skazane jest na klęskę. Musi opuścić dom. Postanawia za wszelką cenę zrealizować swój plan. Przemalowany na czarno, zaczyna karierę „śpiewaka jazzbandu”. Znakomita i barwna adaptacja Wojciecha Kościelniaka pokazuje obie rzeczywistości: show-biznesu i synagogi, jazzowej wolności i kantoralnych uniesień, dowodząc, że w obu możliwe jest głębokie przeżycie, bliskie oczyszczenia.

W spektaklu wykorzystano fragment Psalmu 69 (Stary Testament, Księga Psalmów 69, 14) w przekładzie Czesława Miłosza.


Duża Scena Teatru Żydowskiego, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa, al. Niepodległości 141a

Bilety do nabycia na: www.ebilet.pl, www.eventim.pl, www.ewejsciówki.pl, www.teatr-zydowski.art.pl, w Biurze Obsługi Widzów, tel. (22) 526 20 34; (22) 850 64 50 lub 51 oraz w kasach Teatru Żydowskiego: przy ul. Senatorskiej 35, tel. (22) 850 64 35 lub w Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa, al. Niepodległości 141a, tel. (22) 850 56 56 (szczegółowe informacje na stronie www.teatr-zydowski.art.pl).


Impreza towarzysząca zorganizowana przez Teatr Żydowski w Warszawie


fot. Magda Hueckel

KONTAKT
FUNDACJA SHALOM
00-099 Warszawa
ul. Senatorska 35
 
shalom@shalom.org.pl
sekretariat@shalom.org.pl
+48 22 620 30 36
+48 22 620 30 37
+48 22 620 30 38