Spektakl: „MAKABRESKA”, reż. Jan Kamiński – spektakl studenta Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza

Autor, reżyser: Jan Kamiński, scenografia, kostiumy: Alicja Desperak

Obsada: Helena Urbańska, Monika Cieciora, Nikodem Księżak, Bartosz Włodarczyk

Makabreska rozpoczyna się przebudzeniem – lub w samej rzeczy zaśnięciem – Syna w jego domu rodzinnym. Budzi się z poczuciem nieprzystawania, jakby zasady rządzące światem nie miały już sensu, lub raczej jakby nie miał już cierpliwości na uczestnictwo w ich absurdalnym, sztucznym teatrze. Decyduje się wyrzec swojej roli i wyruszyć na podróż wgłąb, w poszukiwaniu prawdy i rozgrzeszenia. Lecz najpierw musi być sędzią: domaga się zemsty za zbrodnie swojego ojca, który rzekomo mordował Żydów w trakcie wojny. Poprzez groteskowe przywoływania i gimnastykę umysłową, słowa Syna zaczynają kształtować i stwarzać świat podług jego woli. Przywołują jego matkę, jego ojca, utraconą miłość z czasów dzieciństwa – Dorę. Nie wiemy, czy to prawdziwi ludzie, czy jedynie fantomy. Czasami wydają się podlegać rytmowi słów Syna, to znowu buntują się przeciw jego woli, walcząc o władzę nad jego “pokojem wyobraźni”. To poprzez relacje z tymi postaciami Syn egzekwuje swoją sprawiedliwość, karząc jednych i nagradzając drugich.

A jednak wygląda na to, że czegoś brakuje, jakaś prawda musi jeszcze być wypowiedziana i usłyszana. Syn zmuszony jest więc, by dążyć głębiej, w poszukiwaniu Boga. Przeobraża świat w niekształtną, groteskową rzecz, z martwymi rybami tańczącymi do melodii śpiewanych przez jego rodziców, z domem zasypanym torebkami po herbacie, z wypchanym bażantem udającym Dzieciątko Jezus. Kształtuje pozostałe postaci w aparycje Matki Bożej, Profesor Teologii, Uczniaka. Jakoś nie potrafi uzasadnić zła świata, ani poprzez rozum, ani wiedzę, ani wiarę. W Dorze widzi jedynie miłość utraconą, i poprzez nią Matka Boska musi go opuścić. Jego próby zatrzymania jej jedynie go upokarzają. Jego Matka, od której tak silnie chciał się uniezależnić, wydaje się potężniejsza i bardziej kontrolująca niż kiedykolwiek. Jego Ojciec, przywołany w ten groteskowy świat jedynie, by być osądzonym, wydaje się być nie tylko niewinny, ale smutny, jakby wiedział coś strasznego o swoim synu. My także niedługo poznamy tę nieszczęśliwą prawdę – jedyna odpowiedź, jaką Syn potrafi w sobie odnaleźć, to zniszczenie świata który zna, by na jego miejscu zbudować nowy.

Jan Kamiński (Jan Aikido) – ur. w 1998 r., student III roku na wydziale reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował w ramach MISHiS na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Reżyser, autor tekstów i adaptacji. Raper, MC i lider podziemnego kolektywu Racja Sceny. Hermetysta chrześcijański, badacz Apokalipsy. Poza szkołą zrealizował przedstawienia Hadassa, czyli Estera wg biblijnej Księgi Estery (Teatr Lalka/Muzeum POLIN) i Fragment dramatyczny I Samuela Becketta (Teatr Polski w Poznaniu). Asystent Anny Augustynowicz przy Królu Learze (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy/Teatr Kochanowskiego w Opolu).

Scena Kameralna Teatru Żydowskiego, ul. Senatorska 35

Wstęp po potwierdzeniu obecności od 3 do 19 sierpnia w Biurze Festiwalowym – ul. Senatorska 35, tel. 578 550 797, 576 044 547; miejsca nie są numerowane


Zorganizowano we współpracy z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza

KONTAKT
FUNDACJA SHALOM
00-099 Warszawa
ul. Senatorska 35
 
shalom@shalom.org.pl
sekretariat@shalom.org.pl
+48 22 620 30 36
+48 22 620 30 37
+48 22 620 30 38